Burson-MarstellerDen största och mest eftersökta delen av PR-industrin är de som är bäst på att vilseleda och kanske mest eftersökta är BM (Burson & Marstellar). Jämfört med individer är ju PR-industrin de professionella vilseledarna som kallas in när någon (med de verkligt stora resurserna) har gjort något riktigt skadligt, svinaktigt och fel, som när tobaksindustrin riktar sin reklam till barn utan att göra det uppenbart oetiskt eller klart omoraliskt … då ringer man BM (som även betyder Bowl Movement… figure it out).

De största inom PR-industrin tar inte kontrakt från enskilda företag utan tar sig bara an hela industrisektorer (som avloppsindustrin, big tobacco, ”läkemedels”-industrin, kemi-industrin etc.) där insatsen är miljarder eller multimiljontals dollar. De arbetar under radarn på journalister, politiker, nyhetsredaktörer, tillsätter professurer inom universitet och högskolor eller anlitar ”kändisar” som tycker och bildar opinion för pengar.

Många individer har kanske knutit band med ”hin onde” men det kan inte vara mer uppenbart att dessa PR-industrier har anlitat de bästa inom psykologi, pedagogik logopedvetenskapen och alla andra discipliner som kan föra fram budskap till en stor allmänhet utan att ha ärligt uppsåt.

De har tagit mycket från Hitlers propagandaministerium och utvecklat många nya sätt internt så att BM ska dofta som rosor…

Burson & Marsteller nomineras till Årets Förvillare 2015.

Nominator: Ragnar Lindström

Burson & Marsteller is a global PR and communications firm (1953-) with headquarter in New York, US.The current CEO is Don Baer, former communications director for the Clinton administration. The firm have 67 offices and 71 affiliate offices in 98 countries globally The founding fathers were Harold Burson and William Marsteller. In the 1980’s it had become one of the largest PR companies in the world. In 1979 it became a subsidiary of Young & Rubicam, which in turn is now owned by WPP Group PLC. Källa: Wikipedia

Hemsida: Burson & Marsteller i Sverige